
Tar med seg RAS-erfaring til Searas
Med solid erfaring fra landbasert oppdrett, skal Helene Bjørnevik Bjelland sørge for at Searas sine kunder får maksimalt ut av teknologien.
Helene Bjørnevik Bjelland (27) er nyansatt i Searas og har allerede vært ute på flere kundeoppdrag. Hun kommer fra stillingen som biologisk ansvarlig ved Sævareid Fiskeanlegg, og blir leder for ettermarked. Med solid praktisk erfaring og akademisk bakgrunn innen havbruk føler hun seg godt rustet for oppgaven.
– Jeg startet i jobben mandag 2. juni, og det har vært en hektisk, men utrolig lærerik start, forteller Bjelland til LandbasedAQ.
Allerede første dag bar det ut på kundeoppdrag i Stavanger, og i løpet av den første uken var hun også i Florø.
– Det har gitt meg en bratt og spennende inngang. Searas har et svært kompetent team og et godt arbeidsmiljø, så det har vært lett å føle seg velkommen, sier hun.
Solid bakgrunn innen havbruk
Bjelland har fagbrev i akvakultur og en sivilingeniørgrad i havbruk fra Universitetet i Bergen. I tillegg har hun videreutdanning innen design og prosjektering av RAS- og postsmoltanlegg fra både DTU og Nord universitet.
– Under masteren spesialiserte jeg meg i smolt- og fiskefysiologi, noe jeg fortsatt synes er utrolig spennende, sier Bjelland.
Etter mange år i havbruksnæringen, blant annet som biologisk ansvarlig ved Sævareid Fiskeanlegg, bringer 27-åringen med seg både teoretisk og praktisk innsikt.
– Jeg har jobbet i næringen siden jeg var 16 år, startet med TAF-løp ved Fusa videregående, og har vært både lokalitetsansvarlig hos Bolaks, jobbet under Norsk FMC hos Fiskeridirektoratet og i prøvenemnden for akvakultur i Vestland fylkeskommune.
Hos Sævareid hadde Bjelland ansvar for vannkvalitet og det biologiske fra yngel til biofiltre.
– Teknologien trigget interessen
Det var særlig teknologiene bak Searas sine løsninger som gjorde jobben ekstra interessant for Bjelland.
– Jeg har stor tro på konsepter som OptiRAS, AquaDUCT og AquaSENSE. Behovet for pålitelig sanntidsovervåking i RAS blir stadig viktigere, og det føles meningsfullt å bidra til løsninger som hjelper kundene med vannkvalitet og drift.
Hun mener teknologidrevne systemer er avgjørende i møte med økende kompleksitet i moderne anlegg, både i Norge og internasjonalt.
Kort vei til kontoret – og tett på kundene
Jobbskiftet innebar ikke flytting, men en betydelig forbedring i hverdagslogistikken.
– Tidligere pendlet jeg 1,5 time hver vei til Sævareid. Nå bruker jeg 20 minutter til fots til kontoret i Bergen, og det har gjort hverdagen langt mer fleksibel, sier Bjelland.
I Searas har 27-åringen nå ansvar for ettermarked og kundeoppfølging, med spesielt fokus på AquaSENSE i oppstartsfasen.
– Etter hvert skal jeg også følge opp OptiRAS-kundene, som for eksempel Baring. Jeg gleder meg til å være tett på kundene og bidra til at systemene fungerer optimalt i praksis, opplyser hun.