Her er bilen på oppdrag hos Telemarkrøye, som har vært fast kunde siden oppstarten av selskapet.

Har levert 1000 tonn ørret og røye med første «stun and bleed»-bil

Sirdal Stun sin første mobile stun and bleed-løsning stod ferdigstilt juni 2022. Etter ett års drift håper selskapet nå å kunne transportere enda flere arter.

Publisert Sist oppdatert

Bilen, med RSW-kjøling, er bygget sammen med Sirdal Transport Service etter konsept fra Fjordservice Flekkefjord AS, og er ifølge selskapet verdens første stun and bleed-bil.

Selskapet har testet ut løsningen både på landbasert lakseanlegg og sjøbasert lakseanlegg der fisken pumpes direkte fra bløggebåt og inn i bilen til videre kjøling. Her mener selskapet det er store besparelser i tid ved at bløggebåt kan levere laks på nærmeste kai.

Sveinung Forgard, daglig leder i Sirdal Stun AS.

Sveinung Forgard er daglig leder i Sirdal Stun AS. Han forteller til LandbasedAQ at det er Axel Sunde i Frisk AS som har designet bilen, Aeron som har bygget kjøleanlegg og tankene er bygget hos Bårdsen smie.

- Alle selskapene er lokale fra Flekkefjord og Mandal. Vi har hatt et veldig bra samarbeid med Norsk ørret AS og Telemarkrøye AS som har muliggjort utviklingen, sier han fornøyd.

Har transportert 1000 tonn

Rune johannesen, daglig leder i Norsk Ørret AS og produsent av Sirdalsørret, er en av de som har benyttet seg av bilen, og han forteller til LandbasedAQ at de har hatt god erfaring til nå.

- Med kraftig kjøling på fisken direkte etter bløgging oppnår vi en topp kvalitet på vårt produkt, sier han.

Etter ett års drift er nå barnesykdommene på første bil gjennomgått, og Forgard sier de nå har jevn og god drift på bilen. 

Illustrasjon over skisse.

- Vi har nå økt vår kapasitet, sikret stabile forhold og vil gjøre løsningen kjent i markedet. Løsningen har vært i kommersiell bruk i 2022 og 2023 der vi har bløgget, kjølt og transportert over 1000 tonn med innlandsprodusert ørret og røye, forteller Forgard.

Vil videreutvikle konseptet

Med dagens løsning kan selskapet også kjøre arter som kveite, torsk og piggvar.

- Vi jobber med videreutvikling av løsningen og satser på nybygg i løpet av 2024 for å dekke mer av laksemarkedet, samt en økende innlands og landbasert produksjon av fisk.

Forgaard forteller at dagens løsning har kapasitet på 13 tonn fisk, men påpeker at de vil øke på neste bil til 17 tonn.

- Interessen har vært bra og bilen har kjørt seks dager i uken i sommer. Det er mange som har vært nysgjerrige på bilen og ser på muligheten til og ta den i bruk fremover, forteller han avslutningsvis.