
Landbasert laks i italienske butikker
Esselunga blir første dagligvarekjede i Italia til å lansere landbasert oppdrettslaks i butikken etter å ha inngått samarbeid med Salmon Evolution og Milarex.
Den italienske dagligvarekjeden Esselunga har introdusert landbasert oppdrettslaks i sitt sortiment. Produktet, som selges under merkenavnet The Icelander, er den første forbrukerpakken med landbasert laks på det italienske markedet.
Opptatt av bærekraft
Bak lanseringen står den norske oppdretteren Salmon Evolution og Milarex, som samarbeider om å utvikle produkter basert på laks produsert på land.
Ifølge selskapene skal satsingen møte en økende etterspørsel etter bærekraftig sjømat i Italia.
– Vi ser et tydelig skifte i markedet, der forbrukerne etterspør produkter som kombinerer god smak med bærekraft. Introduksjonen av landbasert laks i samarbeid med Esselunga gjør det mulig for oss å møte denne etterspørselen og bringe reell innovasjon til italienske husholdninger, sier Antonio Pellin fra Milarex, Salmon Evolutions salgspartner i Italia.

Stor europeisk interesse
Salmon Evolution produserer laks i sitt landbaserte anlegg på Indre Harøy i Norge. I tredje kvartal slaktet selskapet 1 387 tonn HOG, med en gjennomsnittsvekt på fisken på 3,5 kilo. Produksjonskapasiteten etter første byggetrinn er 7 900 tonn HOG i året.
Tidligere i oktober rapporterte de om høy interesse fra europeiske kjøpere.
– Å bli en del av Esselungas sortiment er en viktig milepæl. Det viser at ledende detaljister ser potensialet i landbasert laks og ønsker å gi kundene muligheten til å velge sjømat med et bærekraftig fotavtrykk, sier Odd Frode Roaldsnes, kommersiell direktør i Salmon Evolution.
Selskapet er i ferd med å ferdigstille byggetrinn to ved sitt anlegg, noe som skal øke produksjonskapasiteten til om lag 18 000 tonn HOG og muliggjøre flere samarbeidsavtaler i Europa.