Finnforel lanserer sitt eget brand som skal selges i supermarkedkjeder i i Dubai

Lanserer eget landbasertmerke i Dubai

Matfiskselskapet Finnforel lanserer landbasert regnbueørretmerke i De forente arabiske emirater.

Publisert Sist oppdatert

Det finske foodtech- og oppdrettsselskapet Finnforel har nå utvidet sitt tilbud av landbasert regnbueørret til supermarkeder i De forente arabiske emirater. 

Med lanseringen av sitt eksportmerke LoHi får lokale forbrukere tilgang til regnbueørret produsert i selskapets landbaserte anlegg i Finland, skriver Finnforel i en pressemelding.

Produktene selges i utvalgte LuLu Hypermarket-butikker i Dubai, en av regionens største dagligvarekjeder. 

Ytterligere samarbeid med to andre store supermarkedkjeder starter i løpet av de kommende månedene.

Oppdrettssystemet Finnforell benytter seg av er utviklet i Finland og baserer seg på RAS-teknologi.

Finnforels anlegg for produksjon av regnbueørret i Varkaus i Finland.

Finnforels metode innebærer å oppdrette regnbueørret i kun ett år til en slaktevekt på 700 gram, noe som ifølge dem sikrer optimal tekstur og smak. 

Fisken produseres med RAS-teknologi.
Regnbueørreten tas frem til ca 700 grem slaktevekt.

Selskapet sier i meldingen at de allerede har hatt stor suksess med sitt innenlandske merke Saimaan Tuore i Finland, og introduksjonen av eksportmerket LoHi i De forente arabiske emirater markerer for dem en viktig milepæl.

Nora Hortling er CEO i Finnforel

– Vi ser ikke på oss selv som fiskeoppdrettere; vi er et foodtech-selskap, sier Nora Hortling, CEO i Finnforel i en kommentar. 

– Vårt oppdrag er å endre hvordan fisk havner på tallerkenen globalt. Modellen vår er bygget på teknologisk innovasjon og full kontroll over verdikjeden, fra fiskeegg til ferdig filet, og sikrer premium kvalitet og bærekraft fra start til slutt, legger hun til.

Hun sier at merket LoHi er utviklet spesielt for å møte livsstilsbehovene til forbrukere i De forente arabiske emirater som prioriterer helse, bekvemmelighet og bærekraft. 

Produktet tilbys i porsjonerte 150 grams enkeltfileter og 340 grams dobbeltpakker, designet for rask tilberedning og optimal ernæring – perfekt for travle yrkesaktive og helsebevisste personer i regionens hektiske hverdag. 

Pakkene med ørret fra Finnforel selges i porsjonerte 150 grams enkeltfileter og 340 grams dobbeltpakker.

Navnet LoHi er både en referanse til det finske ordet for laks (lohi) og en markering av posisjoneringen som lavt svinn og høy smak.

– De forente arabiske emirater representerer et naturlig neste steg for oss på veien mot å bli verdens første virkelig globale fiskemerke, fortsetter Hortling. 

– Selv om landet nå er et kosmopolitisk knutepunkt i Gulfen, er den lokale matkulturen sterkt preget av fortiden som fiskersamfunn. Regionens økende fokus på akvakulturinnovasjon gjør dette markedet spesielt spennende for oss.

Selskapet skriver i pressemeldingen at sjømatmarkedet i regionen rundt De forente arabiske emirater er ventet å vokse med 5,56 % frem til 2029 og nå en markedsverdi på 3,29 milliarder dollar. 

I tillegg til markedsinntredenen i De forente arabiske emirater har Finnforel annonsert omfattende internasjonale vekstplaner, med en langsiktig visjon om å etablere oppdrettsanlegg nær forbrukermarkedene globalt.