Proximar Seafood fisk vokser i postsmoltanlegget.

Sikter mot første slakt i september – distribusjonspartner oppretter egen Proximar-avdeling

Proximar melder om stabile og gode vekstforhold på veien mot første slakting av atlantisk laks i september 2024.

Publisert Sist oppdatert

– Vi fortsetter å være på sporet for vår første slakting i september i år, støttet av gunstige biologiske forhold, stabil vannkvalitet og god fiskehelse, sier Joachim Nielsen, administrerende direktør i Proximar Seafood.

Han forteller i en Q1-rapport at de operative aktivitetene øker i post-smolt avdelingen (PSG) som planlagt. Den andre modulen av PSG vil bli satt i drift i løpet av andre kvartal, med de resterende to skal følge i andre halvår i år.

Proximar Seafood er et norsk landbasert oppdrettsselskap for laks med sitt første produksjonsanlegg og produksjon ved foten av Mount Fuji i Japan.

Mål på 5300 tonn

Det langsiktige slaktemålet for Proximar er 5300 tonn (HOG) per år i fase 1, med en gradvis opptrapping fra første slakting.

Estimerte slaktevolumer for 2024 og 2025 til sammen forventes å være rundt 4700 tonn (HOG).

Fisk i anlegget undersøkes.

Mål for slaktevolum for 2024 vil bli kommunisert nærmere første slakting, skriver de i Q1-rapporten.

Stående biomasse ved slutten av kvartalet var 111,9 tonn, opp fra 39,8 tonn ved slutten av fjerde kvartal 2023.

I midten av mai var biomassen 188 tonn.

– Vi er fornøyde med å se den stående biomassen øke i tempo, mens veksten av fisken holder seg i tråd med forventningene. Til tross for noen oppstartsrelaterte problemer som resulterte i dødelighet, forblir vi trygge på våre målvolumer, sier Nilsen.

Satser på markedsføring

Han melder videre om at markedet for atlantisk laks i Japan over tid har vist positiv vekst og robusthet.

– De høye lakseprisene i Japan mot slutten av 2023 og i begynnelsen av 2024 har sunket noe, men forblir på høye og attraktive nivåer, sier han.

Proximar har en langsiktig avtale om uttak med sin japanske salgs- og distribusjonspartner Marubeni Corporation for alle produserte volumer.

Marubeni annonserte i mars lanseringen av en dedikert Proximar-divisjon for å styrke markedsføring og salg av landbasert atlantisk laks produsert av Proximar.

– Vi øker våre salgs- og markedsaktiviteter sammen med Marubeni, ettersom vi nærmer oss den første slaktingen, sier Nielsen.