Laksen til Proximar har møtt interesse også fra Taiwan.

Har eksportert landbasert laks til Taiwan

Proximar Seafood satser på en bredere regional ekspansjonsstrategi. Nylig har de eksportert laks til Taiwan. Biofilterutfordringene skal være justert i løpet av juni.

Publisert Sist oppdatert

Proximar Seafood slaktet totalt 322 tonn HOG i løpet av første kvartal, med en superiorandel på 99,5 prosent. Ifølge en kvartalsmelding oppnådde de premiumpris for fisken ut i markedet.

Per 6. mai hadde selskapet slaktet totalt 450 tonn HOG.

– Produktene våre vekker stor interesse i hele Asia, med eksklusive kjøpere både i Japan og, nylig, Taiwan. I juni vil vårt vekstanlegg være i full drift, sier Joachim Nielsen, administrerende direktør i Proximar Seafood.

Selskapet sier de fortsatt er den eneste lokale produsenten av atlantisk laks i Japan, og nylig eksport til Taiwan markerer ifølge dem starten på en bredere regional ekspansjonsstrategi.

I Japan har de fra før en langsiktig distribusjonsavtale med Marubeni Corporation, et av Japans største handelshus.

Biofilteret snart i full gjenge igjen

Fisken har ifølge selskapet fortsatt svært god helsestatus, med overlevelsesrater over 98 %.

Den stående biomassen nådde 1 126 tonn (levende vekt) ved kvartalets slutt (1249 tonn nå), men vekstratene har blitt påvirket av tidligere kommuniserte utfordringer med biofilteret.

I juni vil alle reparasjoner i biofilteret være fullført, og vekstanlegget være tilbake i 100 % utnyttelse. 

– Når alle moduler er tilbake i drift, vil det også muliggjøre mer effektiv sortering av fisken fremover, noe som forbedrer størrelsesfordelingen, skriver de.

Selskapet forteller at de har krevd erstatning gjennom avbruddsforsikring for å kompensere for kostnadene knyttet til lavere slaktevolumer og tilhørende konsekvenser.

Selskapet melder at de så langt ikke har hatt noen problemer med geosmin. De gjennomfører regelmessige kontroller av geosmin i både vann og fisk, og de fortsetter med purging i henhold til plan for å sikre kvalitet.

Høydepunkter for første kvartal 2025:

  • Ukentlige slaktevolumer fortsetter – 322 tonn (HOG) slaktet i kvartalet.
  • God prisoppnåelse, med gjennomsnittlig pris på 97 kr/kg, og større fisk (>3 kg) med snittpris på 118 kr/kg. 
  • Gjennomsnittlig slaktestørrelse forventes å øke gradvis gjennom andre halvår 2025, ettersom fôringen gjenopptas og alle moduler er i full drift.

  • 99,5 % superiorandel, overlevelsesrate over 98 %.
  • Det meldes om sterk mottakelse i markedet – fortsatt høy etterspørsel fra eksklusive restauranter og første eksport til Taiwan i mars.
  • Ytterligere finansiering sikret, med kortsiktige lån og kredittløsninger på totalt ~45 millioner kroner for å dekke driftskapitalbehov (ytterligere 22 millioner sikret i april).
  • Reparasjoner av biofilter nær fullført, og full kapasitet i vekstanlegget forventes i juni.

Utsikter for 2025

Produksjonsopptrapping og positiv resultatutvikling 2025 markerer Proximars første hele år med kommersiell drift.

Når reparasjoner av biofilter er fullført i juni, og slaktevektene forventes å øke utover andre halvår, gjentar selskapet sin tro på den opprinnelige forretningsplanen og langsiktige produksjonsmål om fullskala kapasitet på 5 300 tonn HOG i 2027.

Anlegget er ifølge selskapet ferdigstilt med en CAPEX på omtrent 240 kroner per kilo.

Anlegget til Proximar Seafood ligger med utsikt til Japans mest kjente fjell, Fuji. Capex for bygget er på 240 kr/kg.

Utsikter:

  • Slaktevolum for 2025 forventes å bli ~3 000–3 300 tonn (HOG), med ~750 tonn i første halvår.
  • EBITDA for andre kvartal ventes å være om lag null; full årsprognose for EBITDA kommuniseres i Q2.
  • Første forsikringsutbetaling for biofilterreparasjoner mottatt i april.
  • Videre håndtering av avbruddsforsikring og krav for å kompensere for driftsavbrudd.

– Selv om kortsiktige volumer har blitt påvirket av kjente driftsutfordringer, forblir våre underliggende forhold svært attraktive. Importpriser som konsekvent ligger over 100 kr/kg gir oss mulighet til å levere sterke marginer, etter at vi har bevist kvalitet, systemytelse og markedsrelevans for produktet vårt, legger Nielsen til.